english version

A Fővárosi Önkormányzat azt tervezi, hogy a Római-part mögötti terület árvízvédelmét közvetlenül a parton oldja meg, mobil árvízvédelmi fallal. Ez a terv durván sérti mind az ott élők, mind az oda látogatók érdekeit.

55 000 lakó élete és vagyona veszélyben

A mobilgát rendkívül kockázatos megoldás. Ezt a főpolgármester és a tervezők is elismerték.
A gát könnyen átszakadhat, ha egy nagyobb uszadékfa vagy jégdarab nekisodródik. Ezért vészforgatókönyv terv készült, mely szerint a Nánási-Királyok útján továbbra is védekezni kell. Tehát a mobilgát nemcsak költséges, de hamis biztonságérzetet is kelthet.

Hatalmas környezetpusztítás

Visszafordíthatatlan károkkal járna a gát építése: Rádőlés veszélye miatt a gáttól 10-10 méterre kivágnának 1500 fát, megszűnne a természetes kavicsos föveny és a gazdag élővilág, a part betonsivataggá változna.

Elmocsarasodó lakott területek

A mobilgát mögötti, árvíz ellen védett területek a gát kialakítása miatt elmocsarasodnának. Az akár 4 méter magas mobilfal alapozásához a teljes (3,6 km hosszú) partszakaszon, a gát magasságánál két-háromszor mélyebb vízzáró, vasbeton résfalat kell építeni a talajszint alatt. A résfal elzárná a 6-8 méter mélyen mozgó, a hegyekből érkező felszín alatti vizeket, ezért a gát védett oldalán a talaj elmocsarasodna. A mocsarasodás ugyan megakadályozható folyamatos, soha véget nem érő szivattyúzással, de ez óriási költségekkel járna és a talaj minőségét is tönkretenné.

Feleslegesen elherdált milliárdok

A római-parti sétány alatt fut Budapest ivóvízellátásának mintegy 25%-át biztosító, nagynyomású vízvezeték. A mobilgát miatt a traktorkerék átmérőjű SENTAB csővezetékek cseréjére is szükség lenne.
2 milliárd forintért.
Ezzel szemben ha a Nánási út-Királyok útja vonalán épülne a gát, az ott futó vezetékeket bármikor, egy gombnyomással ki lehetne kapcsolni a hálózatból árvízi védekezés idejére. Ahogy ezt most is előírja az üzemi szabályzat bizonyos vízszint felett.
0 forintért.
A MOBIL árvízvédelmi fal elemei nagyon drágák, az elemeket szállítani és őrizni kell, a gát szerelőit alkalmazzák, gyakorlatoztatják. A mobilgát elemeinek élettartama 40 év.

Hanyag tervezés

A Főváros nem végzett teljes körű vizsgálatot a tervekkel kapcsolatban. A független szakértők bevonása is elmaradt. A vizsgálatot végző vízügyi szakembereket nem tekinthetjük függetlennek, mert Magyarországon a teljes vízügy kizárólag állami megrendelésekből él (bár nem nyilvános interjúkon még ők is a Nánási- Királyok úti védvonal mellett foglaltak állást). A megoldás nemzetközi szakértők bevonása lenne.

Megtévesztő látványtervek

A Főpolgármesteri Hivatal által kitett látványtervek botrányosan pontatlanok. A mobilgátnál alig alacsonyabb , 3 méteresnél is nagyobb emberek szerepelnek rajta, és fiatalok, akik a hegyes kőrakáson úgy fekszenek, mintha puha homok lenne alattuk. A felrajzolt föveny is körülbelül 5 évente, csak extrém alacsony vízállásnál lenne látható, a köves megtámasztás miatt. Valójában olyan lesz, mint a szürke, sivár belvárosi rakpartok.

Félrevezetés mesterfokon

A mobilgát és a part megújításának összekapcsolása a fejekben egy trükkös megtévesztés. Szükségtelen egy kockázatos mobilgátat építeni a part megújításához. A két dolog teljesen független egymástól.